Před lety jsem na první focení firemních portrétů přijel se dvěma malými, systémovými blesky. Dodnes si pamatuji na zděšení paní, s níž jsem focení domlouval. Portréty sice dopadly dobře, ale víckrát už jsem s touto minimální výbavou na větší focení nejel. I když tuto minimální sestavu stále využívám ve chvíli, když mám fotit jednotlivce v místech, kam nelze dojet autem a větší, studiové blesky bych tam sám nedonesl.
Mobilní fotostudio či ateliér fotografovi umožňuje postavit ateliér téměř kdekoliv. Je nezbytnou výbavou, pokud chcete fotit firemní portréty, protože mnohdy je jednodušší přenést ateliérovou výbavu do kanceláří společnosti než desítky zaměstnanců nahnat do stálého fotoateliéru. Další výhodou je, že můžete do portrétů zakomponovat i interiéry firem.
Výbava mého mobilního ateliéru léty nabobtnala. Je samozřejmě prima mít spoustu výbavy, na druhou stranu podstatou mobilního fotostudia je, že je mobilní a musíte být schopni ho převážet. U každého kusu tak stojí za to zvažovat nakolik je zapotřebí.
Studiové blesky
Základem výbavy jsou samozřejmě studiové blesky. V této chvíli je v mém mobilním ateliéru 5 blesků značky Bowens. Všechny je vozím jen v případě, kdy přesně nevím, co mne na focení čeká. Nebo když budu potřebovat více než jednu sestavu na focení. Když například jedna sada portrétů se bude fotit před ateliérovým pozadím a druhá v rámci interiéru firmy.
Světelné modifikátory
Neméně důležité jsou světelné modifikátory. Velký softbox 100x140cm používám moc rád, když chci jemné, téměř přirozené světlo. Jednu dobu jsem místo velkého softboxu používal prostěradlo natažené mezi dva stativy. Mělo to své DIY kouzlo, ale byly k tomu zapotřebí další dva stativy. Další menší softbox využívám nejčastěji jako doplňkové nebo zadní světlo. Rychle rozkládací oktabox beru sebou jen občas. Ačkoliv beautydish ve stálém ateliéru využívám často, je velmi neskladný a zabírá zbytečně moc místa. Při focení na lokaci místo něj používám deštníky, jeden menší a druhý větší. I když někteří nad deštníky ohrnují nos, mám jejich tvrdší světlo, které jasně modeluje tvář, moc rád. Deštníky, které používám, se dají použít jako odrazné i průsvitné. V případě hlavního světla je ale využívám jen v jejich odrazné variantě. Sestavu modifikátorů doplňuje jeden klasický reflektor, na který se dá nasadit voština nebo dvířka. Ten využívám jen občas, když potřebuji hodně tvrdé světlo či pro různé světelné efekty. V interiérech rád použiji i samotný blesk bez modifikátorů jen odražený od stropu či stěny.
Stativy a další
Další položkami výbavy je šest stativů, pět na světla a jeden odraznou desku. A tedy i odraznou desku a držák odrazné desky. Bytelný stativ na fotoaparát. Držák na ateliérové pozadí. Černé a bílé pozadí v šířce 1,25 m, které na portréty jednotlivců zcela dostačuje. Malé štokrle, které využiji při montáži pozadí a pokud potřebuji nadhled. Dvě velké tašky na blesky a modifikátory a obaly na stativy. A další drobnosti, které jsou ale neméně důležité: sada rádiových odpalovačů, dva synchronní kabely, gafa páska a bílá lepící páska, nůžky a malé zrcadlo, aby se focení mohli skouknout.
Když to všechno složím, vyplním tím celý kufr auta. A když to nosím sám z auta, je to tak natřikrát. Ale zatím mne tato výbava nezklamala a vždy jsem se na ni mohl spolehnout.